Ny version av Sunet Survey hösten 2020.

Nya kunder som tecknar sig för Sunet Survey får tillgång version 5 av Sunet Survey. Det är den senaste versionen med möjlighet till snabbare enkätskapande och modernare utseende. Tvåfaktorinloggning är numera möjligt att ställa in och mycket mera. Tag kontakt med undertecknad om du vill veta mera.

Övergång till version 5 av Sunet Survey för befintliga kunder

För befintliga kunder finns möjlighet att uppgradera till nya versionen efter oktober. Varje instans för respektive lärosäte/myndighet uppdateras för sig efter överenskommelse med leverantören. Det är inte möjligt att avtala tid ännu (20-10-12).

Mer information samt inbjudan till användarmöte tillsammans med leverantören kommer annonseras till kontaktpersonerna via Sunet Surveys e-postlista. Användarmötet med leverantören där uppgraderingsprocessen förklaras planeras till första veckan i november.

Kontakta undertecknad om du vill vara med på e-postlistan.

FAQ 

Vad är nytt i version 5?

Programmet är helt nyutvecklat och för därmed med sig olika typer av förändringar. Viss funktionalitet har flyttats eller ändrats för att t ex fungera mer intuitivt, nya funktioner har tillkommit, menystrukturen har till viss del ändrats för att underlätta flödet mm.
Exempel på ändringar och nyheter:


Kommer alla gamla enkäter och rapporter finnas kvar?

Ja


Hur lång tid tar uppdateringen?

Själva uppdateringen går på ett par minuter.
Efter uppdateringen behöver er administratör gå in och göra vissa justeringar. Ett exempel är i användarrättigheterna, som kommer behöver justeras då vissa rättigheter har ändrats och andra har tillkommit. Mer information följer, alla lärosäten kommer att få tid att förbereda sig innan uppdateringen.


Hur lång nertid för respondenter resp administratörer?

För administratörer är nedtiden några minuter.
För respondenter är nertiden nästan inte märkbar. Vi rekommenderar ändå att man inte har några enkäter publicerade när uppdateringen sker, då det finns risk att en respondent som just besvarar en enkät förlorar de svar hen har hunnit ange och måste börja om. (Svar som redan har skickats in försvinner inte.)
 


Är det något vi (ansvarig på universitetet respektivt de som administrerar enkäter och mallar) behöver göra innan, under respektive efter uppdateringen kring mallar/layout/frågeformulär?

Nej, i de allra flesta fall behöver man inte göra några förändringar i just mallar/layout/frågeformulär för att bibehålla funktionaliteten.
I det fall man har gjort några designändringar i CSS, följer dessa dock inte med i uppdateringen. 
(Utseendet på de delar man inte styr i en enkät, som tex knappar eller checkboxar, kan se lite annorlunda ut i den nya versionen.)


FAQ uppdaterad 2020-10-12


För frågor kontakta Magnus Hovde, magnus.hovde@sunet.se  produktägare Sunet Survey