Ny version av Sunet Survey hösten 2020.

Nya kunder som tecknar sig för Sunet Survey får tillgång version 5 av Sunet Survey. Det är den senaste versionen med möjlighet till snabbare enkätskapande och modernare utseende. Tvåfaktorinloggning är numera möjligt att ställa in och mycket mera. Tag kontakt med undertecknad om du vill veta mera.

Övergång till version 5 av Sunet Survey för befintliga kunder

För befintliga kunder finns möjlighet att uppgradera till nya versionen efter oktober. Varje instans för respektive lärosäte/myndighet uppdateras för sig efter överenskommelse med leverantören. 

Ett användarmöte med mer information om proceduren för övergång till den nya versionen tillsammans med leverantören och möjlighet att ställa frågor planeras till 3 nov kl 10-11:30. Möteslänk skickas ut via Sunet Surveys e-postlista.

Kontakta undertecknad om du vill vara med på e-postlistan.

FAQ 

Vad är nytt i version 5?

Programmet är helt nyutvecklat och för därmed med sig olika typer av förändringar. Viss funktionalitet har flyttats eller ändrats för att t ex fungera mer intuitivt, nya funktioner har tillkommit, menystrukturen har till viss del ändrats för att underlätta flödet mm.
Exempel på ändringar och nyheter:


Kommer alla gamla enkäter och rapporter finnas kvar?

Ja


Hur lång tid tar uppdateringen?

Själva uppdateringen går på ett par minuter.
Efter uppdateringen behöver er administratör gå in och göra vissa justeringar. Ett exempel är i användarrättigheterna, som kommer behöver justeras då vissa rättigheter har ändrats och andra har tillkommit. Mer information följer, alla lärosäten kommer att få tid att förbereda sig innan uppdateringen.


Hur lång nertid för respondenter resp administratörer?

För administratörer är nedtiden några minuter.
För respondenter är nertiden nästan inte märkbar. Vi rekommenderar ändå att man inte har några enkäter publicerade när uppdateringen sker, då det finns risk att en respondent som just besvarar en enkät förlorar de svar hen har hunnit ange och måste börja om. (Svar som redan har skickats in försvinner inte.)
 


Är det något ansvarig på universitetet respektivt de som administrerar enkäter och mallar behöver göra innan, under respektive efter uppdateringen kring mallar/layout/frågeformulär?

Nej, i de allra flesta fall behöver man inte göra några förändringar i just mallar/layout/frågeformulär för att bibehålla funktionaliteten.
I det fall man har gjort några designändringar i CSS, följer dessa dock inte med i uppdateringen. 
(Utseendet på de delar man inte styr i en enkät, som tex knappar eller checkboxar, kan se lite annorlunda ut i den nya versionen.)


Kommer testserver erbjudas?

I god tid innan det beslutade uppdateringsdatumet får varje lärosäte möjlighet att testa den nya versionen med en kopia av egen data på egen testplats (viss information rensas, för att tex oönskad epost ej ska skickas mm). Härmed kan varje lärosäte se vilka förändringar som kommer att ske i den egna miljön, och vad man behöver göra i samband med uppdateringen. Vi rekommenderar att varje lärosäte nyttjar denna möjlighet för att kunna förbereda sig på bästa sätt.

När kommer uppgraderingen att ske?

När uppdateringen blir tillgänglig för befintliga kunder kommer information om detta publiceras tillsammans med dokumentation av nya funktioner, förändringar i programmet samt vad man behöver göra i samband med uppdateringen.
Därefter kan varje lärosäte kontakta Artisan för att komma överens om uppgraderingsdatum. Vi rekommenderar att uppgraderingen sker vid ett tillfälle då inga eller så få enkäter som möjligt är publicerade. Målsättningen är att alla lärosäten ska ha uppgraderat till september 2021.


FAQ uppdaterad 2020-10-16


För frågor kontakta Magnus Hovde, magnus.hovde@sunet.se  produktägare Sunet Survey