Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Target-idTyp av händelse
<uid för person>Alla händelser som endast rör en person, tex ändring av personuppgifter
<uid för kurstillfälle>Alla händelser som endast rör ett kurstillfälle, tex ändring av kursinformation
<uid för person><uid för kurstillfälle>Alla händelser som rör åtkomst för en person till ett kurstillfälle. OBS alltid person uid först och inget mellanslag mellan.

Ladok identifierare (uid)

En uid ser alltid ut enligt följande format ex. 71a7e61c-e0f2-11e7-8888-683643294f39. För att hitta den uid man behöver för att söka så använder man Ladoks webbgränssnitt.
För student:

  1. Gå in på studenten det gäller.
  2. Titta i fältet för webbadressen. Där står nu t.ex. (sista ordet i adressen beror på vilken flik man är inne på): https://www.start.ladok.se/gui/#/studiedokumentation/student/71e7e64c-e0f2-11e7-8888-683643294f39/oversikt
  3. Det grönmarkerade markerade i länken är studentens Ladok-identifierareuid.

För kurstillfälle:

  1. Sök fram kurstillfället antingen i Studiedokumentation eller i Utbildningsinformation.
  2. Titta i fältet för webbadressen.
  3. I Studiedokumentation hittar man kurstillfällets identifierare uid i den del av adressen där det står valtKurstillfalle=9999e64c-e0f2-11e7-8888-683643294f39
  4. I Utbildningsinformation är det den del av adressen där det står ”tillfalleUID=9999e64c-e0f2-11e7-8888-683643294f39”683643294f39

Vanliga fel

FelIdentifiering av feletÅtgärd
Canvas ej tillgängligt
Kör om händelsen utan åtgärd
Student kunde inte skapasFelstatus på händelsen personRecord, i texten kan det finnas tips om vad felet beror på ex "ID:t används redan för det här kontot och autentiseringsleverantören". Ett vanligt följdfel är att ett membershipRecord misslyckas direkt efter men om man kör om ursprungshändelse så kommer även membershipRecord att köras om.Kontrollera om personen redan finns i Canvas, om den inte finns kontrollera då om personen funnits tidigare och har raderats. Det kan vara konflikter med SIS id, login id eller email.
Kurstillfälle kunde inte skapasFelstatus på händelsen 

...

Om man behöver hjälp med att hitta orsaken eller med att avhjälpa felet så skriver man en felrapport i Jira.