Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.
Comment: added summaries of the different verification methods

...

ID-växling med e-legitimation

Här verifieras identiteten genom att man efter lyckad process ärver verifikationen man fått vid utfärdandet av sin e-legitimation.

  1. Användaren uppger ett personnummer
  2. Användaren anmodas logga in med en e-legitimation som omfattas av ett valfrihetssystem som medger ID-växling
  3. Om det uppgivna personnummret personnumret överensstämmer med personnummret personnumret från inloggningen så har processen lyckats.

ID-växling med eIDAS

Här verifieras identiteten genom att man efter lyckad process ärver verifikationen man fått vid utfärdandet av sin eIDAS-handling.

  1. Användaren anmodas logga in med en utlänsk e-legitimation via eIDAS
  2. Information från e-legitimationen kopplas till eduID-användaren efter en lyckad inloggning.

Passverifiering

Här verifieras identiteten genom att användaren har tillgång till passet och att information ur passet (så som biometri) överensstämmer med personen som verifierar sig.

  1. Användaren anmodas ladda ner en app som medger verifiering av ICAO-dokument (tex pass) med stöd för biometrisk information.
  2. Användare scannar ett ICAO-dokument (pass) och genomför verifiering med hjälp av biometrisk information på passet. Denna verifiering sker på ett sätt som garanterar att innehavaren av passet kopplas med hjälp av biometrisk verifiering till den person som genomför verifieringen i realtid.
  3. Information från passet kopplas till eduID-användaren efter en lyckat passverifering.

Kontrollkod via brev till folkbokföringsaddress eller digital brevlåda

Här verifieras identiteten genom att vi kontrollerar vilken fysisk adress eller digital adress som är kopplad till ett visst personnummer och sedan att användaren har tillgång att ta emot och läsa brev som skickas till den adressen.

  1. Användaren uppger ett personnummer
  2. Personnumret slås upp i Navet (folkbokföringen)
  3. Personnumret slås upp i FaR (DIGG:s tjänst för kontroll om person har digital brevlåda)
    1. Om har digital brevlåda, skickas verifieringskod ut till den digitala brevlådan
    2. Om inte har digital brevlåda, skickas verifieringskod ut brevledes
  4. En verifieringskod genereras och skickas till addressen som uppges i folkbokföringen eller den digitala brevlådan för personnummret. Verifieringskoden har en begränsad giltighetstid.
  5. Användaren uppger verifieringskoden. Om verifieringskoden inte har gått ut i tid och överensstämmer med den verifieringskod som skickades så har processen lyckats.

Mobilverifiering

Här verifieras identiteten genom att dels kontrollera att personnumret har en koppling via abonnemanget till mobiltelefonnumret, samt att personen har tillgång att ta emot och läsa meddelanden som skickas till det mobiltelefonnumret.

  1. Användaren uppger ett personnummer och ett mobilnummer
  2. Tjänsten Teleaddress används för att slå upp abonnentens personnummer för det uppgivna mobilnummret
  3. Information om det uppgivna personnumret hämtas från Navet (folkbokföringen)
  4. Om det uppgivna personnummret överrensstämmer med abonenten abonnenten skickas en verifieringskod till mobilnumret. Veriferingskoden har en begränsad giltighetstid.
  5. Användaren matar in verifieringskoden man fått till mobilnumret i eduID. Om verifieringskoden inte har gått ut i tid och överensstämmer med den verifieringskod som skickades så har processen lyckats.

...