Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...


LIS Standarden bygger på tidigare standarder från IMS Global, framförallt standarden den togs fram för att ersätta: IMS GLC Enterprise Services. Dessa sträcker sig tillbaka till 2002. Första aktuella versionen av LIS släpptes i maj 2012. Den nuvarande versionen av standarden är version 2.0.1, och släpptes i september 2013. Standarden uppdaterades senast i september 2013, men vi vet att ytterligare arbete med standarden fortlöper via diskussioner med IMS Global. Det har inte gjorts några ändringar i standarden sedan 2013, så utvecklingstakten är nästan noll. Standarden kan klassificeras som stabil. Eftersom arbete på en efterträdande standard finns, kan man ana att LIS inte kanske kommer flitigt att vidareutvecklas.

För tillfället ligger IMS Globals fokus på att utveckla en standard de kallar EDU-API med hjälp av erfarenheter dragna från deras OneRoster och LTI standarder. Den utgår dock med LIS som grund. Sunet deltar i arbetet med EDU-API aktivt. Johan Planmo deltar sedan hösten 2018 i möten med IMS Global för att påverka den nya standarden åt ett håll så att den passar ihop med arkitekturen som vi satt för integration med Ladok. Mötena hålls varannan vecka och har deltagare från andra universitet främst i USA men också på andra håll i världen. Även Per Hörnblad UMU och Ola Lundgren GU har deltagit i vissa möten. Gunnar Elfman har föredragit vår syn på extensions under ett möte. Sunet driver följande frågor:

  • Standarden bör stödja både synkron och asynkron kommunikation (REST SOAP samt AMQP)
  • Standarden ska stödja ett eventdrivet beteende
  • Förbättrad hantering av extensions DokumentExtensions in LIS Sunet.pptx
  • Vi önskar att refererade objekt ska kunna inkluderas i meddelandet (feta meddelanden med kuvert och flera ingående objekt) i syfte att underlätta problematik runt referensintegritet
  • Vi önskar att meddelandena kan valideras med schema
  • Vi har bidragit med attribut som krävs för Higher Education ur svenskt perspektiv
  • Vi stödjer linjen att det skall läggas till många nya fält för HED, men att dessa inte alltid behöver vara tvingande

Teknisk kvalitet

Standarden kan sägas bestå av följande komponenter

...