Processen involverar en flag-dag - dvs bytet av certifikat sker vid viss tidpunkt 3 aug och måste ske samordnat med zoom. Vi har variti kontakt med zoom för att informera om att deras process ställer till onödiga bekymmer för våra kunder och att det finns bättre sätt att hantera certifikatsbyte i SAML. Vi återkommer när vi har mer information.
Zoom meddelar att de gått ut med info om det för en månad sedan
Chalmers nr. 25 med egen zoom instans.
Systemarbete och uppgradering till v 9.8.0.1 av tjänsten Adobe Connect sker:
Datum: 28 juni 2018 Tidpunkt: 06.00 - 08.00 Tjänsten kommer att vara oåtkomlig under uppgraderingen.
Verksamheter som behöver åtkomst till online möten hänvisas till Zoomtjänsten under driftstoppet.
Adobe meddelar att de kommer att släppa en fix 6 feb 18. Chrome har redan släppt en uppgradering som har åtgärdat problemet, då dem har egen flash player.
Den senaste versionen av add-in berörs inte av, då den inte bygger på flash.
Uppgraderingen av Adobe Connect till version 9.7.0B är slutförd. Produktionssystemet är åter i drift.
Informationsbrev och länk till beställningsformulär för SUNET Zoom finns under rubriken Zoom.
Supportfunktionen "CaféConnect" avslutas Umeå universitet har sagt upp sitt avtal med SUNET om bemanning av "CaféConnect". CaféConnect kommer att vara obemannat från 1 februari 2018.
De närmaste två åren kommer SUNET att ha kostnader för både ZOOM och Adobe Connect. För att hålla totalkostnaderna för e-mötestjänsten så låga som möjligt avser SUNET inte längre bekosta bemanningen av "CaféConnect”.
Effekter för kund: - Slutanvändare hänvisas till Adobes egen dokumentation, http://www.adobe.com/products/adobeconnect.html - Dokumentationen som utformades under införandet av Sunet Connect bibehålls under tiden för avvecklingen, http://emeetings.sunet.se/ - Stöd och support till slutanvändarna för Connect bedrivs inom kundens egna organisation