Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Det har länge funnits önskemål kring att skapa en rutin som möjliggör att kunna identifiera användare som ej fysiskt befinner sig på Campus. Det senaste året har två saker inträffat som ytterligare aktualiserat frågan, nämligen dels beslutet att införa tillitsnivån SWAMID AL3 och dels samhällssituationen med att fjärrarbete blivit ett dominerande inslag i medlemmarnas verksamhet. SWAMID Operations har därför beslutat att ta fram ett förslag för medlemskonsultation för vad som skulle kunna vara en rimlig nivå för identifiering som uppfyller §6 i 5.2.5, punkt 6 för SWAMID Identity Assurance Level 2 Profile (SWAMID AL2). Vi har samtidigt konstaterat på nytt att pga de tekniska möjligheter som finns att genomföra bedrägerier så kommer det inte att kunna införas en motsvarande metod för SWAMID AL3.

...

  1. Själva identifieringen ska ske via ett treparts videosamtal med kontoadministratör, betrodd part samt kontoinnehavare närvarande.
  2. Kontoinnehavare ska vara känd sedan tidigare för betrodd part. Följande relationer är exempel på vad som avses med känd för denna rutin
    1. Betrodd part är ansvarig chef för kontoinnehavaren organisatoriskt
    2. Betrodd part har varit del i att genomföra anställningsintervjuer eller motsvarande i samband med en nyanställning och därigenom träffat personen kontoinnehavaren ifråga ett antal gånger via videosamtal
    3. Betrodd part och kontoinnehavaren har arbetat tillsammans i t ex forskningssamarbeten mellan lärosäten och därigenom träffat kontoinnehavaren vid upprepade tillfällen innan videosamtalet för identifiering sker
  3. Kontoinnehavare ska bifoga en elektronisk kopia av godkända identitetshandlingar (enligt avsnitt 5.2.5 punkt 4 eller 5 i SWAMID AL2) till kontoadministratören i förväg, antingen via annan kanal eller t ex via chat-funktionen i videosamtalet. Den elektroniska kopian ska hålla tillräckligt god kvalitet för att förnamn, efternamn resp födelsedatum ska vara tydligt läsbart.i elektronisk form alternativt som papperskopia. Kopian ska vara en komplett kopia där all information på den aktuella identitetshandlingen är fullt läsbar. Kontoadministratören ska därmed kunna granska kopian i förväg för att säkerställa att rätt information finns tillgänglig och är läsbar.
  4. Kontoinnehavaren ska vid videosamtalet uppvisa den aktuella identitetshandlingen så att kontoadministratören kan verifiera den inskickade kopians likhet samt överrensstämmelse med person i videosamtaletKontoinnehavaren ska kunna uppvisa samma identitetshandlingar i videosamtalet för kontoadministratören där foto ska tydligt matcha kontoinnehavarens utseende.
  5. Förnamn, efternamn och födelsedatum ska stämma överens med medlemsorganisationens registrerade information för kontoinnehavareneventuella förregistrerad information gällande kontoinnehavaren. Denna information behövs för att vid ett senare tillfälle kunna göra en riskbedömning i samband med en lösenordsåterställning.
  6. Betrodd part ska under videosamtalet
    1. intyga att kontoinnehavaren är personen som identitetshandlingarna är utställda till enligt betrodd parts bästa kännedom
    2. kunna autentisera sig enligt SWAMID AL2 på ett sätt som kontoadministratören kan verifiera, t ex exempelvis genom
      1. att betrodd part via en kontohanteringsportal
      kunna kvittera ut en tidsbegränsad åttasiffrig kod som inmatad i samma kontohanteringsportal ger kontoadministratören en bekräftelse på vilken användare som kvitterat ut koden.
      1. , under autentisering som uppfyller SWAMID AL2, kvitterar ut en tidsbegränsad engångskod som via samma kontohanteringsportal ger kontoadministratören en bekräftelse på att det är betrodd part som kvitterat ut engångskoden
      2. att kontoadministratören i samband med videosamtalet via en kontohanteringsportal kvitterar ut en tidsbegränsad engångskod som betrodd part, under autentisering som uppfyller SWAMID AL2, i samma kontohanteringsportal (efter att fått engångskoden uppläst av kontoadministratören) som ger kontoadministratören bekräftelse via portalen på att det är betrodd part som kvitterat ut engångskoden
  7. Kontoaktiveringsuppgifter ska distribueras ifrån kontoadministratör till kontoinnehavare på ett tillräckligt säkert sätt, t ex exempelvis genom att helt enkelt läsa upp en tidsbegränsad engångskod för kontoinnehavaren i videosamtalet eller distribuera engångskod via videosamtalets chat-funktion.

...