2018-02-05
SUNET har skrivit avtal med NORDUNET om tjänsten ZOOM.
Alla kunder kan beställa egen instans hos SUNET.
Den generella funktionsbeskrivningen framgår av NORDUNETs sida https://www.nordu.net/content/nordunet-operated-zoom-service.
Tjänstebeskrivningen från avtal mellan SUNET och NORDUNET finns under service specification.
Vem riktar sig tjänsten till
Alla SUNET Sunets kunder som har eller vill teckna avtal om e-mötestjänsten.
Tjänsteförvaltare
Monika Allöv Andersson (monika.allov-andersson@sunet.se), Markus Schneider och Peter Häggstrand
Tjänsteägare
Per Nihlén (per@sunet.se)
Kostnader och avtal
...
Vi kommer under våren att se hur SUNET ska erbjuda Zoom på sikt då dagens system bygger på en del av Sunetavgiften för nätet.
Oavsett vad så behöver avtalen ändå förnyas då de är skrivna för Connect.
Nya avtal utformas just nu, information om priser kommer snart.
Komma igång
Vill du som befintlig kund beställa en egen instans använd formulär för egen instans.
Priser finns i uppdaterade nya avtalsmallen (2023-10-16).
Här finns tjänstebeskrivningen och vilka tilläggsfunktioner som går att beställa.
Komma igång
För att teckna zoomavtal, skicka mail till media@sunet.se
Följande uppgifter behövs för ett avtal. När vi fått era uppgifter fyller vi i ett avtal och skickar tillbaka för underskrift i två exemplar. Båda exemplaren skall skrivas på av avtalsansvarig /firmatecknare och skickas till Sunet, enligt instruktioner som skickas i samband med avtalet.
Organisationens namn | ? | ||
Postadress | ? | ||
Organisationsnummer | ? | ||
Avtalsansvarig/firmatecknare/den som undertecknar avtalet | ? | ||
Administrativt ansvarig (service owner) | Namn? | E-post? | Telefon? |
Kontaktuppgifter till driftcentral, helpdesk eller liknande | Namn? | E-post? | |
Tekniskt ansvarig | Namn? | E-post? | Telefon? |
Säkerhetsfrågor (abuse) | E-post? | ||
Fakturaadress och referens | ? |
Vad händer efter beställningen
När påskrivet avtal kommit till Sunet, skickar vi beställningen till Nordunet som sätter upp er Zoom-instans.
Personen ni anger som administrativt ansvarig (service owner) i avtalet kommer få mail när instansen är uppsatt.
Därefter behöver ni själva konfigurera er instans för autentisering och egen s.k. vanity url. Se mer information.Vill du bli ny e-möteskund hos SUNET väljer du formuläret ny emöteskund.