Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

2017-12-05

...

SUNET har nu skrivit på avtal med NORDUNET om tjänsten ZOOM.

Alla kunder kan beställa egen instans hos SUNET.

Den generella funktionsbeskrivningen framgår av NORDUNETs sida https://www.nordu.net/content/nordunet-operated-zoom-service.
Tjänstebeskrivningen från avtal mellan SUNET och NORDUNET finns under service specification

Vem riktar sig tjänsten till

Alla SUNET Sunets kunder som har eller vill teckna avtal om e-mötestjänsten.

Tjänsteförvaltare

Monika Allöv Andersson (monika.allov-andersson@sunet.se), Markus Schneider och Peter Häggstrand

Tjänsteägare

Per Nihlén (per@sunet.se)

Kostnader och avtal

Vi kommer under våren att se hur SUNET ska erbjuda Zoom på sikt då dagens system bygger på en del av Sunetavgiften för nätet.
Oavsett vad så behöver avtalen ändå  förnyas då de är skrivna för Connect.

Nya avtal utformas just nu, information om priser kommer snart.

Komma igång

Är du redan e-möteskund och vill nyttja den nationella instansen är det bara att logga in på https://sunet.zoom.us. Meddela media@sunet.se 
om du vill att ditt lärosäte inte ska ha tillgång till betallicenserna via den nationella instansen.

Vill du som befintlig kund endast beställa tilläggsavtal för anvöndning av den gemensamma (delade) instansen använd formuläret delad instans

Vill du som befintlig kund beställa en egen instans använd formulär för egen instans.

Vill du bli ny e-möteskund hos SUNET väljer du formuläret ny emöteskund. 

Informationsmöte

Produktägarna kommer att hålla ett informationsmöte den 1:a december kl 14-15 i https://sunet.zoom.us/j/252552308 där vi tar upp alla era frågor.

Priser finns i uppdaterade nya avtalsmallen (2023-10-16).

Här finns tjänstebeskrivningen och vilka tilläggsfunktioner som går att beställa.

Komma igång

För att teckna zoomavtal, skicka mail till media@sunet.se

Följande uppgifter behövs för ett avtal. När vi fått era uppgifter fyller vi i ett avtal och skickar tillbaka för underskrift i två exemplar. Båda exemplaren skall skrivas på av avtalsansvarig /firmatecknare och skickas till Sunet, enligt instruktioner som skickas i samband med avtalet.

Organisationens namn

?

Postadress

Organisationsnummer

Avtalsansvarig/firmatecknare/den som undertecknar avtalet

Administrativt ansvarig (service owner)

Namn?

E-post?

Telefon?

Kontaktuppgifter till driftcentral, helpdesk eller liknande

Namn?

E-post?


Tekniskt ansvarig

Namn?

E-post?

Telefon?

Säkerhetsfrågor (abuse)
E-post?
Fakturaadress och referens

Vad händer efter beställningen 

När påskrivet avtal kommit till Sunet, skickar vi beställningen till Nordunet som sätter upp er Zoom-instans. 
Personen ni anger som administrativt ansvarig (service owner) i avtalet kommer få mail när instansen är uppsatt.
Därefter behöver ni själva konfigurera er instans för autentisering och egen s.k. vanity url. Se mer information.Vi tillhandahåller testlicenser för h.323/SIP portar på den delade instansen fram till den 1. Januari 2018 för er som behöver testa.
På informationsmötet kommer vi att kunna diskutera planer för gemensamma tester.