Versions Compared

Key

  • This line was added.
  • This line was removed.
  • Formatting was changed.

...

Varför de valda standarderna?

  • Learning Information Services - LIS
    • Standard för utbyte av utbildningsinformation definerad av IMS Global
    • LIS har implementerats som canoniskt tjänsteformat för Ladok-intergrationstjänster vid Göteborgs och Umeå univerisitet på ett fungerande sätt
  • EMIL
    • Svensk standard för utbyte av utbildingsinfomation mellan utbildningsleverantörer och centrala utbildningskataloger
    • Som en existerande svensk standard inom utbildningsområdet så är EMIL ett naturligt alternativ för analys
  • Open Education API
    • Holländskt initiativ för att standardisera utbytet av utbildingsinformation mellan olika system och för att kunna exponera utbildningsinformation till olika intressenter på ett standardiserat sätt
  • OneRoster
  • Egenutvecklat

Gemensamt beskrivningssätt

...

  • Informationsmodell
    • Beskrivning av standardens informationsmodell i form av UML-diagram på entitetsnivå samt tillhörande attributlistor. Informationsmodellen har sedan huvudsakligen använts för att bedöma standardens totala omfattning samt för mappning mot Ladoks informationsmodell.
  • Interaktionsmodell och transport
    • Standardena Standarderna har analyserats utifrån hur interfacen för de ingående entiterna definierats i form av interaktionsmönster (asynkron/synkron interaktion) samt val av transportteknologier. För synkrona interaktioner har även möjligheterna att hantera olika oprationer operationer (create, read, update, delete) undersökts.
  • Interoperabilitet
    • Interoperabiliteten har undersökts med tre huvudutgångspunkter
      • Målgrupp
        • Till vilken typ av organisationer riktar sig standarden?
      • Inriktning
        • För vilken typ av informationsmängder och informationsutbyten är standarden ämnad?
      • Utbredning
        • Hur stor spridning har standarden i form av  implantationer hos nationella och internationella lärosäten samt som standardinterface för standardsystem på marknaden

  • Livscykel Livscykel.
      • Nuvarande status för standarden
      och utvecklingsgrad/potential
        • Hur mogen är standarden och i vilken utsträckning kan standarden anses vara etablerad?
      • Utvecklingsgrad
        • I vilken omfattning utvecklas standarden?
    • Teknisk kvalitet
      • Val av teknologier och deras tillämpning samt dokumentationens innehåll och utformning
    • Utökningsbarhet
      • I vilken utsträckning och på vilket sätt definierar standarden möjligheter att göra utökningar av de meddelandetyper som ingår i standarden?
    • Täckningsgrad i jämförelse med Ladok 3:s informationsmodell
      • Hur väl mappar standarden informationsmodell mot den informationsmodell som är definierad i Ladok 3?

    Analysresultat

    Rekommendation

    ...