...
- Learning Information Services - LIS
- Standard för utbyte av utbildningsinformation definerad av IMS Global
- LIS har implementerats som canoniskt tjänsteformat för Ladok-intergrationstjänster vid Göteborgs och Umeå univerisitet på ett fungerande sätt
- EMIL
- Svensk standard för utbyte av utbildingsinfomation mellan utbildningsleverantörer och centrala utbildningskataloger
- Som en existerande svensk standard inom utbildningsområdet så är EMIL ett naturligt alternativ för analys
- Open Education API
- Holländskt initiativ för att standardisera utbytet av utbildingsinformation mellan olika system och för att kunna exponera utbildningsinformation till olika intressenter på ett standardiserat sätt
- OneRoster
- Standard för utbyte av utbildningsinformation definerad av IMS Global
- Utveckling med utgångspunkt i LIS men med delvis annan inrikting
- Egenutvecklat
- Alternativet att istället för att använda en defineirad standard är att definiera en sektorspecifik modell för informationsutbyte mellan system inom sektorn.
Gemensamt beskrivningssätt
...
- Informationsmodell
- Beskrivning av standardens informationsmodell i form av UML-diagram på entitetsnivå samt tillhörande attributlistor. Informationsmodellen har sedan huvudsakligen använts för att bedöma standardens totala omfattning samt för mappning mot Ladoks informationsmodell.
- Interaktionsmodell och transport
- Standarderna har analyserats utifrån hur interfacen för de ingående entiterna definierats i form av interaktionsmönster (asynkron/synkron interaktion) samt val av transportteknologier. För synkrona interaktioner har även möjligheterna att hantera olika operationer (create, read, update, delete) undersökts.
- Interoperabilitet
- Interoperabiliteten har undersökts med tre huvudutgångspunkter
- Målgrupp
- Till vilken typ av organisationer riktar sig standarden?
- Inriktning
- För vilken typ av informationsmängder och informationsutbyten är standarden ämnad?
- Utbredning
- Hur stor spridning har standarden i form av implantationer hos nationella och internationella lärosäten samt som standardinterface för standardsystem på marknaden
- Hur stor spridning har standarden i form av implantationer hos nationella och internationella lärosäten samt som standardinterface för standardsystem på marknaden
- Målgrupp
- Interoperabiliteten har undersökts med tre huvudutgångspunkter
- Livscykel
- Nuvarande status för standarden
- Hur mogen är standarden och i vilken utsträckning kan standarden anses vara etablerad?
- Utvecklingsgrad
- I vilken omfattning utvecklas standarden?
- Nuvarande status för standarden
- Teknisk kvalitet
- Val av teknologier och deras tillämpning samt dokumentationens innehåll och utformning
- Utökningsbarhet
- I vilken utsträckning och på vilket sätt definierar standarden möjligheter att göra utökningar av de meddelandetyper som ingår i standarden?
- Täckningsgrad i jämförelse med Ladok 3:s informationsmodell
- Hur väl mappar standarden informationsmodell mot den informationsmodell som är definierad i Ladok 3?
Analysresultat
- Learning Information Services - LIS
- EMIL
- Open Education API
- OneRoster
- Egenutvecklat
Rekommendation
====================
...