You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 2 Next »

Den här texten är fortfarande under arbete och detaljer kan komma att ändras fram till tjänsten kommer i gång

Cloud Recording erbjuds från och med 7 juni 2021 dig som kund i SUNETs e-mötestjänst. Det tillkommer ingen extra kostnad men om lagring sker via playtjänsten (Kaltura) tillkommer kostnad för lagringen i GB räknat (se avtal för Kaltura/play-tjänsten).

OBSERVERA att cloud recording inte får vara påslagen i er Zoom instans innan tjänsten är aktiverad.

För de som inte har SUNETs playtjänst erbjuds möjlighet att använda NORDUnets cloudlagring. Då sparas inspelningarna tillfälligt på servrar hos NORDUnet (72 timmars lagring är garanterad) så att användaren kan ladda ner inspelningar innan de raderas från kontot. Det går även att dela ut en delningslänk till inspelningen. Observera att det alltså är frågan om tillfällig lagring (72 timmar). 

För de som har SUNETs playtjänst (Kaltura) så erbjuds möjligheten att automatiskt överföra Zoom-inspelningar till användarens konto i playtjänsten, varefter filmen blir tillgänglig för användaren på samma sätt som med all annan media uppladdad i playtjänsten och under samma förutsättningar.

Kom i gång med Cloud Recording

För att få tillgång till Cloud Recording av Zoom-möten behöver en beställning skickas till media@sunet.se av den som har rätt att göra beställningar i organisationens namn (se kontraktet).
Meddela vilken tjänst ni önskar ha påslagen (NORDUnet cloud eller Kaltura/play) och om ni vill ha kopplingen till play-tjänsten behöver ni även ange ett aktuellt användarkonto (e-postadress) i er playtjänst som automatiskt blir ägare till inspelningar som, av någon anledning, inte kan kopplas till en specifik användare (en så kallad "catch-all" adress). Ange också e-post till administratör som meddelas om inspelning inte kunde kopplas till rätt användare (ofta samma konto).

Aktivera Cloud Recording

När ni fått klartecken att använda Cloud Recording så behöver ni aktivera det i er Zoom-instans. 
Observera att Cloud Recording kan slås på för hela instansen (alla användare) eller på gruppnivå, till exempel endast för personal. Därför bör ni i förväg fundera igenom er strategi. De som inte får Cloud Recording har i stället tillgång till lokal inspelning.

(text och bilder från inställningarna)......

Begränsningar i Cloud Recording

Det finns en skillnad mellan "äkta" cloud recording och överföring till Kaltura/Play. NORDU.nets installation av Zoom är en så kallad onPrem-version och det medför vissa begränsningar jämfört med Zooms egna (Licensed) version.

Till exempel kan du inte få separata inspelningar av skärminspelning, active speaker och gallery view även om det finns med i inställningarna.


(fler exempel...)


  • Följande inställningar fungerar som de är tänkta:
    • Exempel 1
    • Exempel 2
  • Följande inställningar har ingen funktion
    • Exempel 1
    • Exempel 2

Värt att notera om Cloud recordings

Ge andra inspelningsrättighet
För att spela in en cloud-recording i mötet så måste deltagaren vara värd eller co-host. Andra kan tilldelas rätten att spela in, men då finns endast alternativet lokal inspelning att tillgå.

Värden får alltid cloud-inspelningen
Även om du som värd inte är med i mötet så kommer inspelningen av mötet hamna hos dig som ägare när någon annan med cloud-rättigheter spelar in (gäller förstås inte om inspelningen görs lokalt på datorn).

Flera som spelar in under mötet
Om flera personer (till exempel co-hosts) med cloud-rättigheter gör inspelningar under mötets gång så hamnar alla inspelningar hos värden trots att andra har tryckt på Record. Andra än värden och/eller co-host får alltid lokala inspelningar sparade på sin dator.

Inspelningar i Breakout rum
Breakoutrum kan spelas in men de inspelningarna blir endast lokala filer och skickas inte automatiskt vidare till Cloud/Play. Detta gäller även när du som värd går in i ett breakoutrum och startar inspelning.

  • No labels