You are viewing an old version of this page. View the current version.

Compare with Current View Page History

« Previous Version 51 Next »

Sunet E-möte

Innehållet vänder sig till de som förvaltar, supportar och tekniskt administrerar e-mötestjänsten hos SUNETs kunder. 

Aktuellt e-möte

I december låg användningen av Zoom i Norden på 150 000 samtidiga användare. Vid terminsstart var det 290 000 samtidiga användare. Vi hade en maxkapacitet på On-Premise på 240 000, vilket är 90 000 fler användare än i december.

Räknat på mötesminuter hade vi i september 25 miljoner mötesminuter jämfört med terminsstart 18 januari i år då vi hade 35 miljoner mötesminuter. Av de nordiska länderna stod Sunets kunder för den största ökningen.


Förutom den höga belastningen så fanns det inkörningsproblem på de två nya kluster för Zoom som byggts i Stockholm. Direkt vi såg att det inte lastade som tänkt la vi över en del lärosäten tillbaka på AWS redan på måndagen, några på tisdagen och några under helgen samma vecka. Vi la också om trafiken så att alla svenska kunder gick mot klustren i Stockholm medan övriga Norden styrdes till Köpenhamn. I skrivande stund byggs fler kluster i Danmark och det finns just nu kapacitet för 300 000 användare och vi är på väg mot 360 000. Planen är att vi ska ha dubbelt så mycket kapacitet som behovet är.


Under januari och februari har vi återgått till en kapacitet på 250 000 på AWS för att säkerställa funktion, men gradvis ska samtliga användare tillbaka till On-Premise.

När något händer med våra tjänster kommunicerar vi ut det på statussidan status.sunet.se

Du kan välja att ”Subscriba” och när du anmält dig med din e-postadress får du ett mejl där du via en länk sedan väljer vilka av Sunets tjänster du vill få rapport om.

 

Zoom har via sin hemsida meddelat att problemen med Zoom nu ska vara lösta. 

Zoom har nu meddelat att samtliga problem är lösta. 
https://status.zoom.us/


Problem med Zoom

Just nu upplever vi problem med e-mötestjänsten. Problemet är felanmält. Mer information hos Zoom: https://status.zoom.us/incidents/1z2lrf4nrv8p 

Vi uppdaterar här så snart vi har mer information.

Zoom datacenter

I Zoom står det fortfarande att möten hålls i datacenter "Europe (AM Top) ". AM står för Amsterdam. Detta är dock ett märkningsfel. Mötesdata hanteras i AWS i Stockholm. Zoom arbetar på att lösa detta problem med uppmärkning. Följ ärendet på status.nordu.net

Problem i Zoom cloud

Zoom har tekniska problem sedan igår Söndag som påverkar de som använder Zoom licensed (Amazon Stockholm).

Som en tillfällig åtgärd för att säkerställa att tjänsten fortsatt fungerar har Zoom flyttat alla Zoom licensed-användare till deras datacenter/cloud i Amsterdam.

Så snart som de tekniska problemen är lösta kommer detta att återställas, vi uppdaterar wikin med information.

Tjänsten fungerar som den ska och från och med nu slutar vi med dagliga statusuppdateringar av tjänsten om inget exceptionellt inträffar.

Inga rapporterade störningar. Tjänsten fungerar bra.

Om inget annat inträffar kommer nästa statusuppdatering ske fredagen, den 3:e april.

Inga rapporterade störningar.

Inga rapporterade störningar under dagen.


Aktuellt arkiv

  • No labels