Hide
Services/Collaborations
Sunet E-möte
Efter det att ni beställt egen ZOOM instans (ZOOM) och ni fått ett e-mail från ZOOM:
Step-by-step guide
- Aktivera ert account via länk som kommer med bekräftelsemailet till den du angav som service owner i beställningen.
- Inloggning sker till zoom.us med din e-post.
- Efter inloggningen i ert "sub account" hittar du i vänstermenyn under Account Profile en länk till ansökan om s.k. vanity url
(ZOOM föreslår följande namngivning xxx-se.zoom.us som konvention för svenska lärosäten, exvis. kau-se.zoom.us). - Service owner får ett bekräftelsemail med s.k. approval of vanity url från ZOOM med information om hur ni går tillväga med
SAML konfigureringen, ta hjälp av din lokala Swamid person. - Under single sign on anger du de SAML inställningar ni vill ha.
Resurser
- Nordunetsinformationssida: SSO med shibboleth (https://media.nordu.net/wiki/doku.php?id=zoom:sso_shibboleth)
- https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201363003-Getting-Started-with-SSO
- Paketera och distribuera Zoom klienten över nätverk i "managerade miljöer":
Windows: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362163-Install-using-MSI-for-Windows
Mac: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/115001799006-Mass-Deployment-with-Preconfigured-Settings-for-Mac
Related articles