Information och Processer
Behovsfångst och kontaktpersoner
Sunets beslutande kommitté har under senaste åren fokuserat på hur Sunet kan utveckla sin modell för behovsfångst avseende bl.a. nya tjänster.
Modellen innefattar insamling av krav och behov samt prioriteringar i syfte att säkerställa att Sunets kunder får de tjänster de behöver på kort och lång sikt. Sunets kunder är de organisationer som är uppkopplade på Sunets nät.
Som ett led i detta anser kommittén att nuvarande system med en kontaktperson per lärosäte ska finnas kvar.
Systemet med kontaktpersoner skapades våren 2014 i dialog med SUHF i syfte att vara en kanal för löpande dialog och vidareförmedling av information till berörda personer avseende strategiska Sunet-relaterade ärenden rörande forskningens behov av lösningar för lagring, datatransport mm, utbildningens behov av gemensamma lösningar, nationella upphandlingar etc.
Beskrivning av Sunets modell för behovsfångst:
- Varje kund (Sunetansluten organisation) förutsätts ha interna processer för att identifiera och prioritera behov hos sina slutanvändargrupper.
- En kontaktperson per kund utses av respektive organisationsledning utifrån en uppdragsbeskrivning.
- Behovsfångst, prioriteringar och förankring går via utsedd kontaktperson. Eventuella undantag ska definieras (t.ex. stora forskningsprojekt).
- Behovsfångstmodellen med efterföljande processer dokumenteras och tillgängliggörs på ett tydligt och transparent sätt inklusive betalnings- och affärsmodeller.
- Sunet utvecklar god dialog med Sunets olika intressegrupper utan att kortsluta beslutad behovsfångstmodell.
Åtagande för Sunetuppkopplad organisation
- De Sunetanslutna organisationerna ansvarar för att det inom sin organisation:
- finns en definierad kontaktperson som kan beskriva lärosätets/organisationens totala behov
- finns rutiner för återbesättning av kontaktperson
Uppdragsbeskrivning för kontaktpersonen
- Kontaktpersonen:
- ska kunna beskriva lärosätets/organisationens totala behov
- ansvarar för förankring och spridning av behovsfångsprocessens resultat inom sin organisation
- bör vara välkänd i relevanta samarbetsforum
- har en löpande dialog med Sunet
Sunets kontaktpersoner
Organisation | Kontaktperson |
---|---|
Blekinge Tekniska Högskola | Johan Nordgren |
Chalmers | Philip Jirevall |
Enskilda Högskolan Stockholm | Victor Thorén |
Marie Cederschiöld högskola | Jörgen Bergman |
Försvarshögskolan | Marith Wiedersheim-Paul |
Gymnastik- och idrottshögskolan | Sebastian Zander |
Göteborgs universitet | Tony Ottosson Gadd |
Handelshögskolan i Stockholm | Pär Kempe |
Högskolan Dalarna | Magnus Höglund |
Högskolan i Borås | Nicklas Hardman |
Högskolan i Gävle | Jan Nordin |
Högskolan i Halmstad | Line Lund |
Högskolan i Skövde | David Olsson |
Högskolan Kristianstad | Christian Isacsson |
Högskolan Väst | Rickard Norén |
Johannelunds teologiska högskola | Markus Holmström |
Jönköping University | Torbjörn Hellman |
Karlstads universitet | Mats Möller |
Karolinska Institutet | Mattias Nordström |
Konstfack | Ann Amling |
KTH | Hans Wohlfarth |
Kungliga Konsthögskolan | Malin Hell |
Kungliga Musikhögskolan | Elisabeth Smedberg |
Linköpings universitet | Joakim Nejdeby |
Linnéuniversitetet | Pär Igevik |
Luleå Tekniska universitet | Karin Styrman |
Lunds universitet | John Westerlund |
Malmö universitet | Magnus Wikforss |
Mittuniversitetet | Helena Wallskog |
Mälardalens universitet | Daniel Blomberg |
Röda Korsets Högskola | Peter Altsved |
Sophiahemmet högskola | Joakim Lehnström |
Stockholms konstnärliga högskola | Reza Mirazimi |
Stockholms musikpedagogiska institut | Ian Plaude |
Stockholms universitet | Petra Lagerkvist |
Sveriges Lantbruksuniversitet | Samuel Grauman |
Södertörns Högskola | Veronica Waldemarson |
Umeå universitet | Therese Strandberg |
Uppsala universitet | Måns Östring |
Örebro universitet | Jonas Ljudén |